!!

JOM DAFTAR

Kepada pelawat yang dihormati. Dimaklumkan bahawa Forum diskusi ini telah dibuka untuk pendaftaran.

Pelawat adalah disaran mendaftar bagi membolehkan pengaksesan forum sepenuhnya.  Untuk mendaftar sila klik "Register". setelah daftar tunggu approval admin. Semak dari masa ke masa inbox atau spam folder mailbox anda.

Pelawat hanya boleh melihat kategori dan tajuk topik sahaja.

JOM DAFTAR.

Oh ya...kalau nak 'donate' sila ke http://harmoni-my.org dan klik aje iklan dari nuffnang tu.....klik kat nuffnang bawah ni pun okay....Pak Ndak

CARI POSKOD



Author Topic: Pengarang dan Dunia Ceritanya  (Read 4599 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline sentosa sakti

  • Laksamana Muda
  • *
  • Posts: 3588
  • Karma: +23/-70
  • Last Login:September 30, 2013, 07:32:51 PM
  • Alhamdulillah

  • Activity
    0%
    • http://aliatan.blogspot.com/
Re: Pengarang dan Dunia Ceritanya
« Reply #30 on: November 07, 2008, 01:09:20 AM »
tima kasih SS dan AB, banyak ilmu dan tips yang diberi terutamo mcm den nih yang tak penah menulis. dapat  la den jadikan panduan caro2 dan teknik penulisan.  :worshippy: :worshippy: :worshippy: :worshippy: 

Tulis jo adi cthnya macam mana mu jumpa bini camno leh kenalan camno saat2 perkenalan atau saat genting menanti kelahiran anak bersama sejuta impian dan harapan dan lain2 lagi.

 :thumbsup:
Email/ID ym:alifsejati@yahoo.com.my
No Tel : 0176601490
Urut Refleksologi/Silaturrahim
ATAU berurut perempuan:
Norhayati(OKU) 0133645307-Subang Taipan-

Offline Chek_Tie

  • Komander
  • *
  • Posts: 1640
  • Karma: +4/-1
  • Gender: Female
  • Last Login:November 20, 2009, 02:29:58 AM

  • Activity
    0%
Re: Pengarang dan Dunia Ceritanya
« Reply #31 on: November 12, 2008, 12:55:14 AM »
Cik tie...cari ej kat MPH cuti hujung minggu ni..tak mahal pun..cari je sebuah baca le dulu novel si ramlee tu...

Apapun terima kasihlah. Abnormalheater tu penulis berpengalaman. Mintak2 le kongsi cara nak menulis ni.

Rasanya ramai nak menulis ni adi. Ramao nak meluahkan sesuatu diatas kertas dijadikan buku dan disimpan dijadikan koleksi peribadi ataupun tulisan kita dibaca oleh ramai orang.

Jadi sini den kasilah tip nak menulis ni:

1. Tentukan skop penulisan apa hangpa nak tulis. Bidang penulisan ni luas. Ada rencana, ada penulisan skrip-ni pun banyak jenis skrip drama, skrip dokumentari, skrip program bual bicara tv dan lain2 lagi. Ni semua boleh dijadikan mata pencarian.

Atau hangpa nak tulis novel kah cerpenkah puisikah. Sekarang terkenal novel. Banyak novel dihasilkan. Banyak novel dibeli dgn larisnya. Nak tentukan novel pop je laris tak semestinya jugak. Kita tak de statistik ttg itu.

Nak tulis novel tentukan TULIS APA YANG ANDA TAHU terutama yg dekat dgn anda. Kalauhangpa kerja kat syarikat grafik katakan tentu hangpa ada pglmn tertentu yang 'khas' tdk dialami oleh orang lain. Nah itu boleh dijadikan sumber cerita dan layat penceritaan.

Kalau hangpa kerja kat syarikat gali minyak kah, tentu hangpa ada pglmn jugak yang tersendiri.

Jd permulaan TULIS YANG DEKAT DGN ANDA DAN ANDA TAHU.

3. Jgn pedulikan bagaimana nak tulis. Namun anda harus ingat kalau anda kurang membaca macam mana nak menulis. Novel ni ada ksemanya tersendiri nak tulis. Itu mungkin nanti den sentuhlah secara teknikalnya. Ni tip bagi nak mula ni.

4.Tulislah sbg suatu terapi. Luahkan emosi. Tulis dna tulis sahaja.

5. Banyakkan menonton filem ke drama ke dan perhatikan bagaimana dialog diucapkan. Ini penting sbg sumber idea kita.

6. Dekatkan diri dgn kamus.

7. Sering berfikir jauh dan sering ebbaskan fikiran kita. Jgn ikat fikiran kita dgn suatu tatacara cthna aku buat salah ni tak betul ni-jgn fikirkan lagi hal itu.

8. Tulis setiap hari

9.Tulis baca tulis dan baca.

10. Tetapkan sasaran. Katakan hangpa nak tulis novel sasaran hangpa siapa?Pembaca wanitakah tuakah remajakah?Jadi ni panduan berguna agar khangpa tak lari sasaran pembaca hangpa.

Ingatlah kesmeua pengarang dunia lahir bukan dari universiti ataupun madsarsah semata-mata. Ada karya yg lahir dr penjara dan kesusahan hidup. Justeru apa lagi ditunggu!Tulislah dahulu dan dapatkan pglmn pertama menulis dan binalah skill anda satu demi satu tahap.

Selamat mencuba! :ppup: :ppup: :scool:

muleh try nihh.. ader idea..

no '4.'.. sll gak tulis luahan hati, seday gembira, marah.. tp xtau nk wat smbgnnye.. cz kdg2... 2,3 hari skali menulis.. tp klo x bz hehehe ader laa.. citer2 suke2.. tp sy suka bc yg org nyer ;)

dulu-dlu laa.. masa tgh menanam anggur lepas dip.. wt citer taip lam PC, cm abg ab ckp taip then count by page lam PC.. dah kumpul2 tiap2 ari menaip dari citer bengong2 jaman kecil (nakal yg amat).. smpi laa besau duk taman anggur kt umah (mengabihkan boreh joo)..

nk dijadikan citer ader laa kawan dtg umh satu ari tu.. dia tgk dan bacer citer sy.. tp digelaknya.. cz dia kater citer berterabur... kejap masa kecik.. kejap masa besar.. kejap dah menggangur.. kecik blk, pastu masa kene smpuk tah byk lagi laa.. cam citer sy nih xder main motif.. campur kelakar, sedey, tkt, bahagia dll..

hehehe tu laa masalah utamanya xtau nk susun mn pngkal mana ujung.. alih2 citer tu nk bg ke cikgu BM kt sek, nk mnta tlg ckgu chek.. PC rosak lak.. pastu masa tu kurang andai sket hehe  :biggrin5:.. xder backup, cz xmuat lam disket xwat full backup, kire burn cmtu laa.. sedey gak cz dah taip dkt 150m/s, padat lak tu...

hehehe then smbg bljr blk, dah xjd... :D.. niat tu terkubur laa... so senang citer p kedai buku, beli buku yg org lain tulis  :thumbsup:...


Offline adi

  • Laksamana Muda
  • *
  • Posts: 4538
  • Karma: +138/-70
  • Gender: Male
  • Last Login:December 05, 2017, 11:30:17 PM
  • لا تخف ولا تحزن إن الله معنا

  • Activity
    0%
    • http://tasliium.blogspot.com
Re: Pengarang dan Dunia Ceritanya
« Reply #32 on: November 15, 2008, 02:52:05 AM »
Apa kata chektie try jer terus berkarya cam kat panorama II tu, sekurang2nya muleh la latih balik minat dan bakat tu hehehehe  :ihih: :ihih: :ihih:

Seba kat situ takde sapa nak marah  :devilish: :devilish: :devilish:

Offline budak

  • Laksamana Muda
  • *
  • Posts: 4200
  • Karma: +137/-93
  • Gender: Female
  • Last Login:March 01, 2012, 05:08:29 PM
  • and if you wrong us, shall we not revenge??

  • Activity
    0%
Re: Pengarang dan Dunia Ceritanya
« Reply #33 on: November 15, 2008, 06:32:19 AM »
Apa kata chektie try jer terus berkarya cam kat panorama II tu, sekurang2nya muleh la latih balik minat dan bakat tu hehehehe  :ihih: :ihih: :ihih:

Seba kat situ takde sapa nak marah  :devilish: :devilish: :devilish:

 :devilish:
Tuhanku, aku hairan, bagaimana mungkin sekian lama, aku tergiur, oleh yang bukan Engkau.

Offline Chek_Tie

  • Komander
  • *
  • Posts: 1640
  • Karma: +4/-1
  • Gender: Female
  • Last Login:November 20, 2009, 02:29:58 AM

  • Activity
    0%
Re: Pengarang dan Dunia Ceritanya
« Reply #34 on: November 15, 2008, 11:27:18 PM »
Apa kata chektie try jer terus berkarya cam kat panorama II tu, sekurang2nya muleh la latih balik minat dan bakat tu hehehehe  :ihih: :ihih: :ihih:

Seba kat situ takde sapa nak marah  :devilish: :devilish: :devilish:

tu arrr, br berjinak2 menulis balik... tp xgerak2 lagi satu page.. bz sket kt opis, biasa aaa closing year..
dah siap nnt harap ader yg sudi komen.. x mo pasarkan pn.. just share somthng frm me.. a small pieces only...  :biggrin5: :biggrin5: :biggrin5:

komen amat dialu-alukan  :thumbsup: