!!

JOM DAFTAR

Kepada pelawat yang dihormati. Dimaklumkan bahawa Forum diskusi ini ditutup untuk pelawat buat seketika.

Pelawat adalah disaran mendaftar bagi membolehkan pengaksesan forum sepenuhnya.  Untuk mendaftar sila e-mel ke dahalan@harmoni-my.org dan nyatakan user id dan pwd.

Pelawat hanya boleh melihat kategori dan tajuk topik sahaja.

JOM DAFTAR.

Oh ya...kalau nak 'donate' sila ke http://harmoni-my.org dan klik aje iklan dari nuffnang tu.....klik kat nuffnang bawah ni pun okay....Pak Ndak

CARI POSKOD



Author Topic: KAMUS LOGHAT BAHASA KEDAH  (Read 4092 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline budak

  • Laksamana Muda
  • *
  • Posts: 4200
  • Karma: +136/-93
  • Gender: Female
  • Last Login:March 01, 2012, 05:08:29 PM
  • and if you wrong us, shall we not revenge??

  • Activity
    0%
Re: KAMUS LOGHAT BAHASA KEDAH
« Reply #45 on: October 27, 2008, 12:27:47 PM »
wallawey AB...kasi translate sikit la...

mengkalu-??
teresin-???
Tuhanku, aku hairan, bagaimana mungkin sekian lama, aku tergiur, oleh yang bukan Engkau.

Offline psr

  • Laksma
  • Leftenan Madya
  • *
  • Posts: 448
  • Karma: +0/-0
  • Last Login:August 28, 2014, 03:48:16 PM

  • Activity
    0.2%
Re: KAMUS LOGHAT BAHASA KEDAH
« Reply #46 on: October 27, 2008, 12:32:53 PM »
tuuuuuuuu diaaaa aih... nala punya besaq punya makna, mengkalu piang punya akai, duk gaghula macam kera... duk teresin terenyeh... nayala sapa hat duk tak beghapa nak paham lagu ni...

bahase kedah pekatt...

Offline AbnormalHeater

  • Kepten
  • *
  • Posts: 2166
  • Karma: +97/-69
  • Last Login:December 31, 2011, 03:03:58 PM

  • Activity
    0%
Re: KAMUS LOGHAT BAHASA KEDAH
« Reply #47 on: October 27, 2008, 12:33:32 PM »
hang tanya kat sentosa... dia punya loghat lagi ghapla... hat aku tulih tu kira ringan punya bahasa...

sentosa, hang keluaqkan sikit loghat yan hang...
Mulut aku, jari aku, tangan aku, komputer aku... aku punya sukalah aku nak kata apa pun! Korang apa pedulik!

Offline budak

  • Laksamana Muda
  • *
  • Posts: 4200
  • Karma: +136/-93
  • Gender: Female
  • Last Login:March 01, 2012, 05:08:29 PM
  • and if you wrong us, shall we not revenge??

  • Activity
    0%
Re: KAMUS LOGHAT BAHASA KEDAH
« Reply #48 on: October 27, 2008, 12:38:52 PM »
kasi translate dulu la macha :scool:
Tuhanku, aku hairan, bagaimana mungkin sekian lama, aku tergiur, oleh yang bukan Engkau.

Offline warisanjiwa

  • Leftenan Madya
  • *
  • Posts: 444
  • Karma: +5/-6
  • Last Login:July 04, 2011, 01:03:25 AM

  • Activity
    0%
Re: KAMUS LOGHAT BAHASA KEDAH
« Reply #49 on: October 28, 2008, 12:45:06 AM »
ni lagi satu yang selalu buat aku confuse.............

segan  = pemalas/ malas

1) ish....segan sungguh la budak ni ...= ish..pemalas sungguhla budak ni..

2) ...ish...segan betuila nak pi umah tok din... = ish...malas betulla nak pergi rumah tok din..

:bonk: :bonk: :bonk: :bonk:



aisyeh...budak...ko jgn salah faham plak......aku bukan maksudkan kat hang......o.k...lain kali aku guna nama lain nooooo.........
"Sebagai seorang manusia........aku sayang padamu".

Offline budak

  • Laksamana Muda
  • *
  • Posts: 4200
  • Karma: +136/-93
  • Gender: Female
  • Last Login:March 01, 2012, 05:08:29 PM
  • and if you wrong us, shall we not revenge??

  • Activity
    0%
Re: KAMUS LOGHAT BAHASA KEDAH
« Reply #50 on: October 28, 2008, 10:25:25 AM »
aiseyman....aku lawak ja :biggrin5:  aku tau orang mmg slalu guna pun ayat tu :biggrin5:
Tuhanku, aku hairan, bagaimana mungkin sekian lama, aku tergiur, oleh yang bukan Engkau.

Offline nuanza

  • Leftenan Komander
  • *
  • Posts: 1926
  • Karma: +5/-2
  • Gender: Female
  • Last Login:January 02, 2012, 07:50:07 PM

  • Activity
    0%
Re: KAMUS LOGHAT BAHASA KEDAH
« Reply #51 on: October 28, 2008, 12:06:44 PM »
terkelikpok- terkelip2 mata- yang hang dok terkelikpok dari tadi pasai pa..hang paham ka dak ni?
bebai- membentak2/ mcm nk tunjuk perasaan la..- cuba buat gheja elok2..toksah dok bebai
no signature

Offline budak

  • Laksamana Muda
  • *
  • Posts: 4200
  • Karma: +136/-93
  • Gender: Female
  • Last Login:March 01, 2012, 05:08:29 PM
  • and if you wrong us, shall we not revenge??

  • Activity
    0%
Re: KAMUS LOGHAT BAHASA KEDAH
« Reply #52 on: October 28, 2008, 09:35:29 PM »
nuanza, aku nak kasi contoh ayat bebai satu...


ada la soghang forumer tang ni ghajin bebai tak dak pasai2
Tuhanku, aku hairan, bagaimana mungkin sekian lama, aku tergiur, oleh yang bukan Engkau.

Offline nuanza

  • Leftenan Komander
  • *
  • Posts: 1926
  • Karma: +5/-2
  • Gender: Female
  • Last Login:January 02, 2012, 07:50:07 PM

  • Activity
    0%
Re: KAMUS LOGHAT BAHASA KEDAH
« Reply #53 on: October 29, 2008, 07:53:30 AM »
nuanza, aku nak kasi contoh ayat bebai satu...


ada la soghang forumer tang ni ghajin bebai tak dak pasai2

dia bebai kat hang ka, kat sapa?
no signature

Offline budak

  • Laksamana Muda
  • *
  • Posts: 4200
  • Karma: +136/-93
  • Gender: Female
  • Last Login:March 01, 2012, 05:08:29 PM
  • and if you wrong us, shall we not revenge??

  • Activity
    0%
Re: KAMUS LOGHAT BAHASA KEDAH
« Reply #54 on: October 30, 2008, 07:26:33 AM »
dia tu,,..kalau nak bebai...kat mana2 pun bebai...kat sapa2 pun bebai
Tuhanku, aku hairan, bagaimana mungkin sekian lama, aku tergiur, oleh yang bukan Engkau.

Offline sentosa sakti

  • Laksamana Muda
  • *
  • Posts: 3588
  • Karma: +23/-70
  • Last Login:September 30, 2013, 07:32:51 PM
  • Alhamdulillah

  • Activity
    0%
    • http://aliatan.blogspot.com/
Re: KAMUS LOGHAT BAHASA KEDAH
« Reply #55 on: December 16, 2008, 01:36:29 AM »
hang tanya kat sentosa... dia punya loghat lagi ghapla... hat aku tulih tu kira ringan punya bahasa...

sentosa, hang keluaqkan sikit loghat yan hang...


ghapla jingga..ni loghat perigi..tu kg perigi kat kaki gunung jerai...ada lagi...menokneh...maksudnya mengada2 kot..begitulah paling hampir :biggrin5:
Email/ID ym:alifsejati@yahoo.com.my
No Tel : 0176601490
Urut Refleksologi/Silaturrahim
ATAU berurut perempuan:
Norhayati(OKU) 0133645307-Subang Taipan-

Offline Pak Ndak

  • Whatever advice you give, be brief !
  • Skipper
  • Laksamana Pertama
  • *
  • Posts: 2685
  • Karma: +0/-0
  • Gender: Male
  • Last Login:August 17, 2014, 11:32:55 PM

  • Activity
    0%
    • LAMAN UTAMA FORUM HARMONI
Re: KAMUS LOGHAT BAHASA KEDAH
« Reply #56 on: December 16, 2008, 09:39:47 AM »
gena = macamana
kelolo = lawak
menyerok = breakfast

Hello people...Don't Talk The Talk, Without Walking The Walk, Otherwise You Are Just Throwing Gasoline On Fire.

Offline Pak Ndak

  • Whatever advice you give, be brief !
  • Skipper
  • Laksamana Pertama
  • *
  • Posts: 2685
  • Karma: +0/-0
  • Gender: Male
  • Last Login:August 17, 2014, 11:32:55 PM

  • Activity
    0%
    • LAMAN UTAMA FORUM HARMONI
Re: KAMUS LOGHAT BAHASA KEDAH
« Reply #57 on: December 16, 2008, 09:43:47 AM »

mutu = motor
hangat = panas
tak tahwan = tak keruan

Hello people...Don't Talk The Talk, Without Walking The Walk, Otherwise You Are Just Throwing Gasoline On Fire.

Offline Semian

  • Leftenan
  • *
  • Posts: 922
  • Karma: +10/-6
  • Gender: Male
  • Last Login:April 12, 2013, 12:13:34 AM
  • Seketi Lima Laksa

  • Activity
    0%
Re: KAMUS LOGHAT BAHASA KEDAH
« Reply #58 on: December 16, 2008, 09:45:32 AM »
perghhhhhhh....

Wa caya sama lu lar PN
Alam Tunggal

Offline Pak Ndak

  • Whatever advice you give, be brief !
  • Skipper
  • Laksamana Pertama
  • *
  • Posts: 2685
  • Karma: +0/-0
  • Gender: Male
  • Last Login:August 17, 2014, 11:32:55 PM

  • Activity
    0%
    • LAMAN UTAMA FORUM HARMONI
Re: KAMUS LOGHAT BAHASA KEDAH
« Reply #59 on: December 16, 2008, 09:49:14 AM »

dengkoi = cengkoi
mai lu (campur aduk siam tu) = tak tahu
pukoi = pukul
canang = wawar


Hello people...Don't Talk The Talk, Without Walking The Walk, Otherwise You Are Just Throwing Gasoline On Fire.