!!

JOM DAFTAR

Kepada pelawat yang dihormati. Dimaklumkan bahawa Forum diskusi ini ditutup untuk pelawat buat seketika.

Pelawat adalah disaran mendaftar bagi membolehkan pengaksesan forum sepenuhnya.  Untuk mendaftar sila e-mel ke dahalan@harmoni-my.org dan nyatakan user id dan pwd.

Pelawat hanya boleh melihat kategori dan tajuk topik sahaja.

JOM DAFTAR.

Oh ya...kalau nak 'donate' sila ke http://harmoni-my.org dan klik aje iklan dari nuffnang tu.....klik kat nuffnang bawah ni pun okay....Pak Ndak

CARI POSKOD



Author Topic: beza antara scan buka(guru) dan kasyaf buka melalui zikir atau karunia Allah  (Read 3599 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline belagak

  • Laksamana Muda
  • *
  • Posts: 4657
  • Karma: +118/-91
  • Last Login:December 27, 2009, 08:42:58 AM

  • Activity
    0%
Membuka kasyaf...biasanya

1) Melalui talkin zikir dari guru - murid hendaklah terus beramal tanpa niat untuk kasyaf. Cara begini biasanya dalam kaedah tarikat...Pada masa zikir Kubro dimana secara beramai-ramai berzikir maka ketika ini biasanya ada salik yang terbuka kasyafnya seketika....dan ada juga yang hanya khayalan semata..( Niat perlu kemas )

2) Pembukaan Hijap oleh Mursyid yang mencapai tahap sepertimana dalam kitab SAQJ - Kebiasaan Hijab begini kalau dibuka ada dalam 2 tahap..buka kasyaf dalam dan kasyaf luar. Muryid akan menilai dulu tahap pencapaian murid. Rakan Seguru DEN...bila dibuka hijap...secara terus dapat melihat siksa kubur...dan selepas 3 hari minta di tutup...Mursyid hanya boleh buka sahaja itupun setelah mendapat petunjuk yang mubin...Selebihnya Alalh jua yg menentukan ..

3) Hijap yang terbuka sendiri - suatu anugerah namun tanpa bimbingan guru..pandangan setakat alam jin rendah sahaja tanpa peningkatan...

Kasyaf adalah suatu keperluan tersendiri dalam jalan mengenal Diri yang perlu dikenal...Yg perlu diingat ialah...Allah sendiri yang akan mengenalkan diriNYA bukan bergantung kepda banyaknya amal.... :worshippy:
Antara kuniaan Kasyaf tertinggi ialah Rasulullah s.a.w akan bertemu Salik sendiri dalam kasyafnya....Maka ketika itu putuslah segala dakwaan bahawa diri adalah Allah Muhammad dan Wali secara tahkik...sebagaimana ajaran sesat yg bertuhankan Diri.... :worshippy:  ( Kalau Muhammad s.a.w sudah boleh dilihat sudah pasti ada 2 entiti...Salik dan Muhammad s.a.w dan terbatallah dakwaan sisalik mengaku dialah Allah, dialah Muhammad dialah Wali sebagaimana ajaran mengenal diri yg sesat )
darulsaka.blogspot.com

Offline ombakjuara

  • Leftenan Madya
  • *
  • Posts: 392
  • Karma: +2/-3
  • Gender: Male
  • Last Login:June 26, 2011, 07:04:41 PM
  • Tok Mengkarak

  • Activity
    0%
Kemas padat terang takyah bersuluh dah penerangan Sifu :thumbsup:

Offline annasuha

  • Leftenan Komander
  • *
  • Posts: 1067
  • Karma: +45/-63
  • Last Login:April 28, 2014, 02:18:47 AM

  • Activity
    0%
tapi camne nak tau apa yg kita lihat tu benar dan bukan khayalan??

Offline langsambar

  • Komander
  • *
  • Posts: 1672
  • Karma: +7/-54
  • Gender: Male
  • Last Login:July 26, 2012, 05:47:56 AM

  • Activity
    0%
Membuka kasyaf...biasanya

1) Melalui talkin zikir dari guru - murid hendaklah terus beramal tanpa niat untuk kasyaf. Cara begini biasanya dalam kaedah tarikat...Pada masa zikir Kubro dimana secara beramai-ramai berzikir maka ketika ini biasanya ada salik yang terbuka kasyafnya seketika....dan ada juga yang hanya khayalan semata..( Niat perlu kemas )

2) Pembukaan Hijap oleh Mursyid yang mencapai tahap sepertimana dalam kitab SAQJ - Kebiasaan Hijab begini kalau dibuka ada dalam 2 tahap..buka kasyaf dalam dan kasyaf luar. Muryid akan menilai dulu tahap pencapaian murid. Rakan Seguru DEN...bila dibuka hijap...secara terus dapat melihat siksa kubur...dan selepas 3 hari minta di tutup...Mursyid hanya boleh buka sahaja itupun setelah mendapat petunjuk yang mubin...Selebihnya Alalh jua yg menentukan ..

3) Hijap yang terbuka sendiri - suatu anugerah namun tanpa bimbingan guru..pandangan setakat alam jin rendah sahaja tanpa peningkatan...

Kasyaf adalah suatu keperluan tersendiri dalam jalan mengenal Diri yang perlu dikenal...Yg perlu diingat ialah...Allah sendiri yang akan mengenalkan diriNYA bukan bergantung kepda banyaknya amal.... :worshippy:
Antara kuniaan Kasyaf tertinggi ialah Rasulullah s.a.w akan bertemu Salik sendiri dalam kasyafnya....Maka ketika itu putuslah segala dakwaan bahawa diri adalah Allah Muhammad dan Wali secara tahkik...sebagaimana ajaran sesat yg bertuhankan Diri.... :worshippy:  ( Kalau Muhammad s.a.w sudah boleh dilihat sudah pasti ada 2 entiti...Salik dan Muhammad s.a.w dan terbatallah dakwaan sisalik mengaku dialah Allah, dialah Muhammad dialah Wali sebagaimana ajaran mengenal diri yg sesat )


abg belagak saya nak tanya yg org tua2 kata mursyid diri tu apa ya abg belagak.
saya pun kurang faham. guru mursyid tau la ni mursyid diri. bole abg belagak jelaskan.

Offline belagak

  • Laksamana Muda
  • *
  • Posts: 4657
  • Karma: +118/-91
  • Last Login:December 27, 2009, 08:42:58 AM

  • Activity
    0%
tapi camne nak tau apa yg kita lihat tu benar dan bukan khayalan??


Sebab itu Mursyid akan ajar penapis...kita tapis santan nak santannya  sahaja bukan dengan hampasnya sekali... :worshippy:
darulsaka.blogspot.com

Offline belagak

  • Laksamana Muda
  • *
  • Posts: 4657
  • Karma: +118/-91
  • Last Login:December 27, 2009, 08:42:58 AM

  • Activity
    0%
Mursyid hanya membimbing sehingga Salik mencapai Makam Muhammad...Sesudah itu barulah Murid dibimbing Mursyid Diri atau Guru sebenar Guru....Di tahap ini tiadalah boleh diukur lagi pencapaian seseorang..semuanya Allah jua yang berkehendak... :worshippy:
darulsaka.blogspot.com

Offline langsambar

  • Komander
  • *
  • Posts: 1672
  • Karma: +7/-54
  • Gender: Male
  • Last Login:July 26, 2012, 05:47:56 AM

  • Activity
    0%
Mursyid hanya membimbing sehingga Salik mencapai Makam Muhammad...Sesudah itu barulah Murid dibimbing Mursyid Diri atau Guru sebenar Guru....Di tahap ini tiadalah boleh diukur lagi pencapaian seseorang..semuanya Allah jua yang berkehendak... :worshippy:
pehhh abg belagak aku puas hati la dgn penjelasan abg belagak mantap.
memang tak lari. jadi cam mana cara kita nak menuju ke arah mursyid diri.

Offline belagak

  • Laksamana Muda
  • *
  • Posts: 4657
  • Karma: +118/-91
  • Last Login:December 27, 2009, 08:42:58 AM

  • Activity
    0%
" Wahai Zat Wajibal Ujud lagi Maujud, Demi KasihMu kepada Ku, kenalkanlah diriMu kepadaku "  :worshippy:

darulsaka.blogspot.com

Offline warisanjiwa

  • Leftenan Madya
  • *
  • Posts: 444
  • Karma: +5/-6
  • Last Login:July 04, 2011, 01:03:25 AM

  • Activity
    0%
salam...
dapat scan secara anugerah memang satu rahmat...tapi yang tak syoknya bila ada kekawan ke.... orang ke yg dh tau kita blh scan ada plak yg ambik kesempatan..... :bonk: nak suruh scan benda yang tak berfaedah.... makwe hilangpun nak suruh kita 'tengok' kat mana... nak pilih awek dalam ramai-ramai awek yg ada pun nak suruh kita tgk...yang mana satu pilihan terbaik.....bengang sungguh dgn orang yang guna kesempatan camni.... scan anugerah yang harus digunakan secara berhikmah.. ada plak yg suruh scan tgk orang tu ada ilmu apa, orang ni ada ilmu apa..... yang paling tak tau nak cakap apa...bila time kita penat ke...tak de mood ke...sakit ke....depa ni tak kira suruh scan gak.....utk perubatan blhla lagi tapi kalau nak tgk gangguan yg berbentuk sihir....dll...sakit gak woooo.... :bonk: memang scanner ni blh kontrol tapi.... kalau kita tak nak scan pun....asal cakap ttg sesuatu perkara dah ternampak ..... nak wat camner? letih la kan...kan...kan....lagi bengang kalau orang guna scan orang lain tapi mengaku dia yang scan... :bonk:
kepada yang blh scan.....jagalah scanner anda...terutama kalau ianya dari anugerah yang ESA... dan kepada mereka-mereka yang suka ambik kesempatan ...kesian dan fahamilah mereka juga menusia biasa....
"Sebagai seorang manusia........aku sayang padamu".

Offline annasuha

  • Leftenan Komander
  • *
  • Posts: 1067
  • Karma: +45/-63
  • Last Login:April 28, 2014, 02:18:47 AM

  • Activity
    0%
salam...
dapat scan secara anugerah memang satu rahmat...tapi yang tak syoknya bila ada kekawan ke.... orang ke yg dh tau kita blh scan ada plak yg ambik kesempatan..... :bonk: nak suruh scan benda yang tak berfaedah.... makwe hilangpun nak suruh kita 'tengok' kat mana... nak pilih awek dalam ramai-ramai awek yg ada pun nak suruh kita tgk...yang mana satu pilihan terbaik.....bengang sungguh dgn orang yang guna kesempatan camni.... scan anugerah yang harus digunakan secara berhikmah.. ada plak yg suruh scan tgk orang tu ada ilmu apa, orang ni ada ilmu apa..... yang paling tak tau nak cakap apa...bila time kita penat ke...tak de mood ke...sakit ke....depa ni tak kira suruh scan gak.....utk perubatan blhla lagi tapi kalau nak tgk gangguan yg berbentuk sihir....dll...sakit gak woooo.... :bonk: memang scanner ni blh kontrol tapi.... kalau kita tak nak scan pun....asal cakap ttg sesuatu perkara dah ternampak ..... nak wat camner? letih la kan...kan...kan....lagi bengang kalau orang guna scan orang lain tapi mengaku dia yang scan... :bonk:
kepada yang blh scan.....jagalah scanner anda...terutama kalau ianya dari anugerah yang ESA... dan kepada mereka-mereka yang suka ambik kesempatan ...kesian dan fahamilah mereka juga menusia biasa....

yg lagi sadis suruh scan cari barang ilang..
suruh tengok org tu baik ke jahat.. :shutup:
sabar je la..

lain kali lepas scan tu kasi keluar bil untuk consultation fee
jgn lupa include service charge dgn 5% gov tax..
baru diorang tau

Offline NanGaD

  • Komander
  • *
  • Posts: 1626
  • Karma: +22/-18
  • Gender: Male
  • Last Login:July 18, 2014, 06:26:46 PM
  • nyott... nyott... nyott...

  • Activity
    0%
Baguih... go ahead...

Teruskan curah ilmu kat sini pada otai2x... :worshippy:
I yem who i yem

Offline ibnu_adam

  • Leftenan Komander
  • *
  • Posts: 1156
  • Karma: +12/-25
  • Last Login:August 08, 2011, 07:43:44 AM

  • Activity
    0%
Kalau macam ni laa..nanti kursus kat akademi bomoh..nanti ramai la yang akan kantoi..termasuk lah ambo sendiri .kena repeat 10 x laa. final exam scan nampak awan jerrr... :biggrin5:

dah tak lulus maka mula la syok sendiri. orang sakit demam flu pun kat kena masuk jin.  orang sakit tumit kata sakit urat . orang dah separuh mati kena ngap ngan jin jahat ..kata tarak sakit apa apa..sakit tengkuk jerr... :bonk:
Seminar Prestasi Seks Suami Cemerlang dan Ceramah Istimewa Tok Belagak pada 14 Nov 2009 di Bdr Baru Bangi
Sila lawat http://seminarperawatcemerlang.blogspot.com/
ibnuadam27@gmail.com

Offline ombakjuara

  • Leftenan Madya
  • *
  • Posts: 392
  • Karma: +2/-3
  • Gender: Male
  • Last Login:June 26, 2011, 07:04:41 PM
  • Tok Mengkarak

  • Activity
    0%
Apa kata kat kursus akedemi bomoh tu kasi bukak yg takleh scan, bior deme kenal muka hantu, puaka dan sebagainya. Pastu tutup balik dan tgk diaorg masih nak jadi bomoh lagi tak :devilish: :devilish: :devilish:

Offline kickball

  • Leftenan Muda
  • *
  • Posts: 165
  • Karma: +3/-3
  • Last Login:October 09, 2012, 12:19:30 PM

  • Activity
    0%
Apa kata kat kursus akedemi bomoh tu kasi bukak yg takleh scan, bior deme kenal muka hantu, puaka dan sebagainya. Pastu tutup balik dan tgk diaorg masih nak jadi bomoh lagi tak :devilish: :devilish: :devilish:

kalau starter kita carik mender lain dulu takde ker.... :biggrin5: tengok organ dlm badan ker...kesan racun ker......kalau bukak ajer terus terpacul... :biggrin5:

Offline sepuluh

  • Leftenan Komander
  • *
  • Posts: 1293
  • Karma: +10/-8
  • Gender: Male
  • Last Login:August 31, 2014, 02:43:26 AM
  • "KERIS BERSARONG"

  • Activity
    0%
    • My Profile
Mursyid hanya membimbing sehingga Salik mencapai Makam Muhammad...Sesudah itu barulah Murid dibimbing Mursyid Diri atau Guru sebenar Guru....Di tahap ini tiadalah boleh diukur lagi pencapaian seseorang..semuanya Allah jua yang berkehendak... :worshippy:

 :worshippy:

Teringat kata-kata pakaian Melayu:

"Tengkolok Sekembang Alam."

"Sekembang Alam Menjadi Guru."

...

 :worshippy:

 :biggrin5:

::

 :biggrin5:


Mahadher Abdul Halim
My Profile My Facebook
:: SB